Vitamine B11 of foliumzuur

Wat is vitamine B11, alias foliumzuur ?

vitamine-b11De chemische benaming voor vitamine B11 is foliumzuur.  Het is een onderdeel van de vitaminen uit het B-complex.  Dit is een grote groep van vitaminen die elk hun eigen functie hebben in ons lichaam.  Werkt één van de vitaminen uit het complex minder goed (doordat er bijvoorbeeld een tekort aan die vitamine is), dan valt de werking van de andere vitaminen in dit complex eveneens in duigen.  Daarom is het aan te raden dat, als men een extra dosis van één bepaald vitamine B wilt nemen, men een product neemt waarin het ganse B-complex in aanwezig is.

Vitamine B11 speelt een voorname rol in de vorming van de rode bloedcellen en van het DNA.  Zo is foliumzuur belangrijk om het risico op een baby met een open ruggetje te verkleinen.  Ook werkt het positief bij het voorkomen van hartziekten. 

Waar kan je vitamine B11 of foliumzuur vinden ?

Een belangrijke bron van vitamine B11 alias foliumzuur is zijn groenten (vooral dan groene groenten zoals artisjok, asperges, bonen en spinazie),fruit en volkoren producten.  Ook  wortels, pompoenen en avocado’s zijn een natuurlijke bron.   In zuivelproducten vindt men ook vitamine B11, maar dan wel in iets geringere mate. 

Voor volwassenen raadt men aan om dagelijks 300 microgram foliumzuur te gebruiken.  Zwangere vrouwen wordt aangeraden om een extra dosis te nemen.  Deze begint men dan best een viertal weken vooraleer men van plan is om zwanger te worden, tot een achttal weken na de bevruchting.  Op die manier is het risico op een baby met een open ruggetje kleiner. 

Waar zorgt vitamine B11 of foliumzuur voor ?

Vitamine B11 of foliumzuur zorgt voor een bescherming tegen kanker.  Het verbetert eveneens de huid en kan dienen als een natuurlijke pijnstiller.  Pasgeboren baby’s en jonge kinderen zijn beter bestand tegen infecties als zij voldoende vitamine B11 nemen.  Verder voorkomt vitamine B11 voedselvergiftiging en verbetert het de eetlust.  

Als men te weinig vitamine B11 heeft, dan zal men zich slap en lusteloos voelen.  Heel wat mensen zijn extreem moe ook al lukt het slapen niet goed.  Hierdoor wordt men prikkelbaarder.  Een langdurig tekort aan vitamine B11 kan tot dementie leiden.

Als men teveel aan foliumzuur heeft, leidt dit niet noodzakelijk tot nadelige toestanden.  Wel is het zo dat een teveel aan vitamine B11 een ernstig tekort aan vitamine B12 kan maskeren.  Vooral in het geval van personen met bloedarmoede dient men hier de nodige voorzichtigheid voor aan de dag te leggen.

Post Author: admin