Is een eiwit dieet iets voor jou?

eiwit-dieet.jpgWil je snel gewicht verliezen en bezit je en goede dosis discipline en doorzettingsvermogen? Dan is het eiwit dieet misschien iets voor jou.

Bij een eiwit of proteïne dieet wordt de inname van koolhydraten beperkt omdat die voor schommelingen in je bloedsuikerspiegel zorgen waardoor je lichaam wordt gestimuleerd om vet aan te maken (wat je natuurlijk juist niet wil). In plaats daarvan moet je de inname van proteïne of eiwit verhogen omdat je zo gericht vet kan verbranden zonder de spiermassa in je lichaam aan te tasten. Je kan dus beter complexe koolhydraten zoals brood, rijst, aardappelen, suikers, chocolade, fruitsappen en alcohol vermijden en in de plaats daarvan kiezen voor vis, vlees, zuivel en eieren, kaas en natuurlijk groenten en salades. Heel vaak begin je bij een eiwit dieet met een “strenge” startperiode waarin je enkel eiwit shakes of eiwit maaltijdvervangers eet zoals soepen, omeletten, pannenkoeken en speciale dranken aangevuld met vitaminen en mineralen supplementen en veel groenten en water. Eens de startperiode voorbij is en je lichaam zich heeft aangepast aan je nieuwe eetgewoontes, bouw je de maaltijdvervangers geleidelijk aan af om ze te vervangen door gezonde en lichte, maar nog alttijd eiwitrijke, maaltijden. Je kan met een eiwit dieet, en dan vooral in de startfase, dan ook relatief veel gewicht verliezen in korte tijd. Het is bovendien een dieet dat ervoor zorgt dat je geen hongergevoel hebt waardoor je dus minder makkelijk naar ongezonde en vette voedingsmiddelen zal grijpen. Je mag je natuurlijk niet te lang beperken tot het eten van eiwitten. Uiteindelijk heeft je lichaam ook koolhydraten nodig. Dit dieet is dan ook niet echt geschikt om het maanden- of zelfs jarenlang vol te houden.

Post Author: admin

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *